Hjem » Håndarbeid » Oppussingsprosjekt – Drømmebad

Oppussingsprosjekt – Drømmebad

Follow Livsstil on WordPress.com

Oppgi e-postadressen din for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 64 andre abonnenter

Tidligere artikler

Nå har vi startet et prosjekt som vi både har gruet mest og gledet oss til. Vi melder oss nå inn i statistikken av Nordmenn som bruker myepenger på å pusse opp baderom. På den andre siden, vurderer vi at det er på tide å gjøre noe med badene. Nå er det byggeplass i huset her, også langt har håndverkere vært flink til å dekke til og begrense at støv sprer rundt i resten av huset. 

Jeg skal legge ut en fremdrift for prosjektet. Dersom alt går etter planen, skal vi ha nytt bad før jul. Jeg skal legge ut en beskrivelse av hele oppussingen. Følg med de som har lyst. Det er viktig når du neste gang skal ha et lignende prosjekt, da vet du hva det går ut på. Firmaet som skal totalrenovere badene våre er Drammen VVS. Blir dette vellykket og de leverer avtalt kvalitet innenfor avtalt tid, da vet du hvem du skal velge når du skal ha tilsvarende prosjekt. 

De er et toalett og et dusj-rom som skal slås sammen til et stort baderom på 10 kvm i 1.etg + et 5 kvm baderom i 2. etg.

1. uke:
Dag 1: Riving

Dag 2: Riving / etablere foreløpig toalett

Dag 3: Riving/rensing av gulv 1.etg

Dag 4 dag 5: Riving rensing av 1. og 2.etg.

Oppsummering 1. uke: Nå er gamle flisene i begge badene blitt fjernet og klar til neste prosess. Det var en del bråk på grunn av maskin, men Drammen VVS har vært flinkt til å dekke på slik at det ikke støvet hele huset. Omgivelsen ser ryddig og ordentlig ut. Ser lovene ut hittil.

2.uke:

Alle som venter på oppdatering, venter sikkert i spenning. Det ble plutselig stille etter første uke med rivingsarbeid. Stoppet arbeidet opp? Nei da. Arbeidet bak kulissene foregikk heftig og jevnt. Mye tid i andre uke gikk til innvendig klargjøring. Dette klargjøringsarbeidet er en viktig prosess før veggene lukkes. Snekker og rørlegger har vært i huset og arbeidet intenst for å tilrettelegge reisverk og alle planlagte rør for vann og avløp. Det har vært noe lyd fra saging og snekring, men det var ikke så mye bråk nå. 

Flisene og mesteparten av møblene til badene er kommet. Vi fremdeles venter i spenning på at resten av møblene skal komme i tide. 

Andre uke av oppussingen er i henhold til fremdriftsplanen.

3. uker:

Badene begynner å ta form. Denne uken har badene blitt isolert og lukket. Det har vært en travel uke og mye har blitt gjort. Lukking av gamle dører og etablering av en ny døråpning. Rupanel og våtromsplater har blitt montert på vegg, gulvvarme er på plass, samt å støpe nytt gulv.
Det var så fint å se at det blir til et rom.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

4. uker:

Fire uker har gått. Denne uken hadde det ikke skjedd så mye. Snekker har gjort ferdig første del av arbeidet sitt. De har snekret og lukket badet med våtromsplater. Så fikk vi beskjed at flisleggeren hadde blitt coronatestet og ventet på resultatet. Det ble noen lange dager å vente. Heldigvis alt gikk greit da testen var negativ, så flislegger kom og støpte gulvet på fredag. Tiden går, og vi får inderlig håpe at alt går som planlagt.

 

5. uker:

Tiden går. Nå er det desember og det er jul om 3 uker. Jeg begynner å bli meget bekymret om at badene skal bli ferdig før jul. Denne uken har flislegger begynner å legge flis på gulvet og veggene. Vi valgte norske larvikitt stein – polert mørk labrador. De ser veldig fint ut. Veggene skal ha svart granitt steinene. Det ene veggen er satt opp med plass til speil. Glassmester skal innom på mandag for å ta eksakte mål. Det skal være speil fra gulv til tak med ledlys langs begge sidene. 

6. uker:

Nå er det 2 uker igjen. Min prosjektleder forsikre meg at badene skal bli ferdig til jul, men jeg fremdeles er veldig skeptisk. Skapene ligger i stue, selv om meste parten står innen i garasjen. Flisene og papp ligger rundt omkring badeområder. Været er blitt kaldt, og jeg er redd for om at møblene som ligger i garasjen skal holde seg fint. Vi har vasket gangene og alle områdene rund badene hver eneste dag for å holde huset ren. Jeg virkelig ikke ønsker å ha slik tilstand til jul. Jeg håper at prosjektleder skal klare å ferdig stille badene til jul. 

7. uker

En uke igjen. Lurer virkelig på om at min prosjektleder klarer å avslutte prosjektet innen denne uken. Flisene på badet i 2.etg er nesten ferdig. Det er en siden av veggen og gulvet gjenstår. Når disse er ferdige, gjenstår det å montere utstyr, møbler, lister og lys.
I første etg har det  ikke skjedd så mye i de ukene som har vært. Grunnen til dette er at en venter på et rør som skal passe til toalett, bidet og urinal. Prosjektleder sa det skal komme på mandag. Jeg vet ikke hva jeg skal si. De burde bestilt dette for lenge siden fordi denne planløsningen hadde jeg bestemt meg for helt fra begynnelsen. Dusjveggen bestilte jeg i 120 cm bred, men siden veggen er blitt tykkere på grunn av et rør, kan det være at 120 cm bred vegg er for bred til at vi kan åpne døra til landskapet. Prosjektleder skal se på dette på mandag og eventuelt komme med forslag til tiltak.
Vi har malt veggene utenfor toalettet og har sparklet dørene. Listene og dørene må vi gjøre når oppussingen er ferdige. Det er mye å gjøre før og etter oppussningen blir ferdig.

8 uker

Det er bare fire dager til julaften. Jeg har blitt veldig stresset ettersom dagene har gått og julen nærmer seg. Badet oppe er nesten ferdig, men nede er det fortsatt en del som gjenstår. Det røret som vi ventet på har endelig kommet og rørlegger har montert og satt opp kassen i rekordfart på tirsdag. Speil har blitt satt opp. Elektriker har satt inn lysene. Flisleggeren har vært flink og arbeidet mye for å få på plass alle flisene og fuger. Jeg liker at fugene skal være fylt opp til samme nivå som flisene, og må derfor spørre flislegger om han kan fylle opp mer i fugene imorgen.

Bade oppe har blitt veldig lyst og fint. Vi har malt og vasket vinduene. Vi hadde tenkt å rive ned den gamle tapeten, og male gangen. Men etter vår vurdering da blir det ikke så hyggelig for ungene å komme hjem og bo på en byggeplass. Derfor bestemmer vi oss å utsette til over jul.
Det som stresset meg mest var da rørlegger åpnet den spesialbestilt Kuma benk og fant at den var sprukket. Jeg holdt på å gråte. Jeg fikk ikke sove den natten og ringte til HTH med en gang dagen etter. Emballasjen var hel og hadde ingen tegn til skade i det hele tatt og vi var klar over hva vi bestilte og det det kostet skjorta. Derfor var vi kjempe forsiktige, og vi har bedt naboen om hjelp til å bære benken. Heldigvis HTH skal sende oss en ny benk. Selv om det gikk greit,  sitter jeg og lurer på hvordan produsenten vil pakke benken. Det var en tynn papp og ikke så mye polstring rundt kantene og ikke mer støtte til de sårbare delene av benken. Jeg fikk sendt en stor krystall lampe i størrelse 100 cm x 80 cm fra Kina. De hadde rammet inn lampen i en trekasse og alle krystallene var godt pakket inn hver sin lille eske, som igjen var pakket inn i en stor eske med isopor , og en så kostbar benk, hadde Kuma ikke pakket inn bedre enn det. Er de helt sikker på at alle medarbeidere under transport og på lageret er like forsiktige? De vet ikke hva som er inne i esken og vet ikke hvor skjør en slik benk egentlig er. Kundene er forsiktige fordi de vet hva som er i pakken deres 

Denne bildekrusellen krever javaskript.

9. uker ( 1. uker etter nyttår)

Badet i2. etg er ferdig. Det er kun  montering av en håndkleknagg og toalettrullholder som gjenstår. Grunnen til dette var mangler fra leverandører og vi venter på at det skal bli ettersendt.
Når det gjelder badet i første etasje så gjenstår det ganske mye. Glassfelt passet ikke med høyde til dusjdøra, og døra er ferdig montert! Da blir det vanskelig å finne riktig høyde til glassfeltet. Det mangler fremdeles en del småting og deler til skapet. Vi har omside fått tak i delene til skapdøra, og har bestilt en dusjdør med fast glassfelt, og så må vi vente til den nye Kumabenken skal komme.
I og med jeg holder på å impregnere fugene på vegg og gulv inne i dusjområdet, så jeg at det var flere steder som ikke har blitt fuget ordentlig. Jeg tror flisleggerenble veldig stresset før jul og at et svart bad uten ordentlig lys så så man ikke så godt. Nå når alle lysene er på og jeg holder på å bruke en sminkekost for å påføre impregneringsmiddel kun i fugene, ser jeg at det var hull i fugene og at noen steder har fugene begynt å synke litt langt ned. Det går an å fikse i og med prosjekt er ikke helt ferdig enda.

10. uker ( 2 uker etter nyttår)
Jeg har hatt en dialog med prosjektleder i Drammen VVS. Han har vært veldig imøtekommende og løsningsorientert, og har listet opp de tingene som skal avsluttes, samt å tette de stedene som ikke fuget godt nok. De skal komme innom neste uke for å utføre resterende arbeid. Jeg får tar han på ordet og satser på at de er ikke som andre rørleggere, etter pause, er det vanskelig å få tak i dem. Jeg venter fremdeles på benken fra HTH som skal sendes ut som planlagt i uke 3. Derfor haster det ikke så.

 

 


1 kommentar

  1. […] Legger ved bilder av de gamle baderommene slik at de som tenker på å pusse opp baderommet, kan se hvilke muligheter man har. Jeg har dokumentert hele prosessen underveis. Klikk linken her dersom du har lyst å lese eller å se bildene om hvordan prosjektgruppen arbeidet … […]

    Liker

Legg igjen en kommentar